Kinderen en zakgeld – ons koningsdag-experiment

Kinderen en zakgeld…hoe gaan jullie daarmee om? Ik vind Elianne en Joël nog veel te klein om structureel zakgeld te krijgen. Maar nu, op de leeftijd die Elianne heeft (bijna 4), vind ik het wél goed als ze iets begint te begrijpen van de waarde van geld en de mogelijkheden en onmogelijkheden die dat biedt. Gisteren, op Koningsdag 2017, hadden wij een leuk zakgeld-experiment 🙂

Vrijmarkt
We wilden naar de vrijmarkt en lekker struinen en snuffelen tussen andermans rommel. Heerlijk, ik vind dat echt leuk. Ten minste: het kán echt leuk zijn. Met een kindje in de leeftijd van Elianne kan het ook een grote uitdaging zijn 😉 Ik zag de bui al hangen: bij elke pop of knuffel of auto of spelletje of hapje of drankje zou Elianne waarschijnlijk vragen of we dat zouden kopen. En daar had ik niet zo’n zin in…

Het zakgeld-experiment: het plan
En dus, vlak voordat we weggingen, kreeg Elianne een klein zakje met daarin 2 euro’s. We legden aan haar uit we naar een markt gingen waar veel speelgoed en leuke dingen zouden zijn. En dat het geld in het zakje voor haar was, en dat ze daarvan dingetjes mocht kopen die zij leuk vond. Maar: als het geld op is, is het op, dat maakten we ook duidelijk. We praatten er even over door, dat je dus misschien niet gelijk moet kopen wat je wel leuk vindt maar dat je goed na moet denken wat je écht graag zou willen kopen van je centjes.

Het zakgeld-experiment: de uitwerking
Stoer dat ze het vond, onze kleine-grote dame. Het zakje, met daarin haar centjes, heeft ze de hele weg goed vastgehouden. Al bij het eerste kraampje bleek dat ze toch nog wel een béétje sturing nodig had, wilden we niet met een supersonische mega Cars-cd-speler thuiskomen 😀

Ze heeft op haar leeftijd uiteraard nog geen benul van hoeveel waarde een euro vertegenwoordigd. Dus we hielpen haar een beetje bij het uitzoeken wat wel of niet slim en/of leuk zou zijn, en bij het betalen. Maar we lieten haar vanalles regelen: het vragen wat iets kost, het geld betalen én wisselgeld terug in het zakje stoppen, het bedenken wat ze nog meer wilde kopen van wat ze nog over had, etc. etc.

Het zakgeld-experiment: de opbrengst
Ik weet niet of we met een handelaar-in-spé te maken hebben, of dat mensen zo’n lief klein meisje gewoon schattig vinden. In elk geval heeft ze voor haar 2 euro heel wat weten te scoren: ze heeft een spel gekocht, een knutselpakketje, en een deegroller voor in haar keukentje; verder heeft ze een cakeje gekocht om op te eten, en heeft ze zich laten schminken. Super grappig toch!

Joël is echt nog te klein voor dit soort experimenten, maar wij hebben ‘zijn’ 2 euro goed besteed aan een enorme kiepwagen, waar hij (nu al) enorm veel plezier van heeft gehad.

Een tip voor iets oudere kinderen kan nog zijn om ze eerst kleine klusjes te laten doen, en ze zo geld te laten ‘verdienen’. Zo kunnen ze leren dat geld niet ‘zomaar vanzelf’ komt.

Het zakgeld-experiment: de conclusie
De conclusie van dit hele experiment is dat het niet echt helpt om het shoppen op de vrijmarkt rustiger te maken 😀 Maar wél vond ik het erg leuk en grappig: het bakende duidelijker de kaders af (zoveel geld als je hebt, mag je besteden, daarna is het op), het gaf Elianne een actieve rol in het kopen van spullen, en ze heeft zo een klein beetje in de gaten gekregen dat je geld maar één keer kunt uitgeven en dat je dus niet alles zomaar kunt kopen. Ik heb er zelf veel plezier van gehad om haar in deze rol te zien functioneren, en wat mij betreft is dit experiment van zakgeld bij jonge kinderen dan ook zeker voor herhaling vatbaar!

Leave a Reply