Toen ik zocht naar een passende illustratie bij dit blog, kwam ik deze plaat van paarden tegen. Het laat precies de inhoud van dit blog zien: de paarden zijn samen – ze zijn een kudde! Maar ze doen helemaal niet veel met elkaar, ze praten niet per se, ze spelen niet per se samen; ze zijn gewoon bij elkaar, samen, een kudde. En dat is genoeg – want ook paarden hebben behoefte aan verbondenheid met andere paarden. Samen kudde zijn, dat geeft voldoening en verbinding.
Recent schreef ik over uitzonderlijk hoogbegaafdheid. Veel ‘gewone’ hoogbegaafden, en vrijwel alle uitzonderlijk hoogbegaafden, zijn (zeer) introvert. Ze hebben zo’n enorm rijke innerlijke belevingswereld, dat dit al meer dan voldoende is; hier kunnen ze zoveel inspiratie uit halen, dat ze stimulans in het contact met anderen veel minder nodig hebben dan veel andere mensen. Niet onnodig, maar wel veel minder.
In de kerk
In een kerkelijke gemeenschap komt een groep mensen samen. Er vormt zich een gemeenschap met bepaalde overtuigingen (cognitief) en gedragingen (normatief); er is behoefte aan verbinding (affectief). Recent las ik iets in de trant van het volgende: ‘Veel hb-ers voelen zich geen minderheid in de kerk, ze voelen zich buitenstaander.’ Een pijnlijke constatering.
Een opmerking die onze speltherapeut onlangs maakte, raakte mij in dit verband. Ze gaf aan dat (in de begeleiding van één van onze kinderen) verbaliseren ons kind uit zijn innerlijke flow haalde. Wanneer ons kind bij haar speelde, en ze teveel nadruk legde op sturend taalgebruik, zag ze direct dat ons kind zich ging aanpassen aan wat er verwacht werd – en zijn eigen spel stopte.
Het zette mij meteen aan het denken over (u)hb-ers in de kerk. (U)hb-ers zijn naast hoogintelligent en hoogsensitief ook vaak hoog-religieus. Wat heeft een (u)hb-er een rijke innerlijke religieuze beleving; wat kan er een intense spirituele leefwereld zijn. De opmerking van de speltherapeut zette mij aan het denken over (u)hb-ers in de kerk. Het stelde mij de vraag: hoe vaak halen wij hb-ers in de kerk uit hun ‘geestelijke flow’, doordat we zoveel ‘verbaliseren’, sturen, verwachten?
Hb-ers zijn hoogsensitief – ze pikken hun omgevingssignalen zeer sterk op. Ze weten dan vaak ook vlekkeloos wat er van hen verwacht wordt aan geloofsovertuigingen (cognitief) en manier van leven (normatief). Maar dit doet totaal geen recht aan ‘de innerlijke flow’ als het gaat om de geestelijke belevingswereld van (u)hb-ers. Bij teveel sturend taalgebruik doet de hb-er misschien van buiten nog wel mee, maar ben je hem van binnen kwijt – hij is ‘uit zijn flow’. En meer nog: de kerk als geheel raakt de unieke geestelijke ontdekkingen die hij van binnen doet kwijt – terwijl dit juist een gave aan de gemeenschap kan zijn.
Verbinding
Net als ieder ander, hebben hb-ers behoefte om verbinding te ervaren met anderen. Net als iedereen die bij een kerk hoort, ervaren hb-ers graag een gevoel van verbondenheid met deze geloofsgemeenschap. Maar je kunt pas verbinding ervaren, wanneer je jezelf kunt zijn – anders raakt het je wezen nog steeds niet en ‘ben je er niet’. Ik vind het een heel serieuze vraag hoe (u)hb-ers verbinding kunnen blijven ervaren met de kerk, zodat ze zich onderdeel weten van de geloofsgemeenschap, en geen buitenstaander. Een manier van verbinding waarbij hb-ers dus níét ‘uit hun flow’ gehaald worden, maar waarin ze juist opgenomen worden mét hun intense innerlijke leefwereld.
Opnieuw als het om dit thema gaat (volgens mij schrijf ik dat bij elke blog rond hoogbegaafd geloven) heb ik geen antwoorden. Ik zoek ernaar, verlang daarnaar. En met de opmerking van de speltherapeut in mijn achterhoofd, en de herkenning van het introvert-(u)hb-zijn, besefte ik mij dat de behoefte om verbondenheid te ervaren niet minder is, maar zich wel anders uit. Haalt teveel verbaliseren een hb-er uit zijn (ook geestelijke) flow, dan is er één eenvoudig alternatief: stilte, en alle ruimte geven aan de innerlijk rijke beleefwereld.
Stilte
In stilte kan een (u)hb-er volledig opgaan in de flow van zijn innerlijk beleefwereld. Ook religieus. Want wat komen er een rijkdommen en inzichten voorbij in de gedachtengangen van een hb-er; wat kan er – ook religieus – een ‘flow’ zijn van ontdekkingen, verrassingen, gedachten en emoties in het contact met God. En wat kan een introverte (u)hb-er een gevoel van verbondenheid ervaren wanneer heel deze innerlijke belevingswereld er gewoon mag zijn, zonder daarin gestoord te worden. Volgens mij is ‘samen-stil-zijn’ één van de manieren waardoor (u)hb-ers een diepe, diepe connectie kunnen ervaren – met medemensen en met God.
Een lieve vriendin van mij, heeft dit door. Wat vind ik het heerlijk dat ze soms tijdens een wandelingetje zomaar zegt: ‘Joh, als je wilt praten, praten we; als je liever gewoon stil naast elkaar loopt, ook prima.’ Alleen al die erkenning, geeft een gevoel van verbondenheid: jij begrijpt en geeft ruimte. Zou het zo ook niet kunnen in de kerk? Dat we meer ruimte creëren voor stille verbondenheid?
Ik weet het – in een cultuur die hoofdzakelijk extravert georiënteerd is, is dit een ware uitdaging. Oók in de kerk, die niet zelden net zo extravert is in haar uitingen en groepscultuur. Voor veel (extraverte) mensen is langere tijd samen stil zijn, een haast onmogelijke opgave. Maar waarom verwachten we andersom wel dat (u)hb-ers zich continu aanpassen aan het ‘rumoer’, en hun innerlijke leefwereld ‘on hold’ zetten tot ze de kerk weer uit zijn? Mag je andersom niet net zo’n grote inspanning verwachten?
‘Maar je kunt toch thuis stil zijn, wanneer je alleen bent?’, is dan een reële vraag. Ja, natuurlijk kan dat. Maar wat een (u)hb-er dan blijft missen, is dat gevoel van verbondenheid. Dat gevoel erbij te horen. Dat gevoel onderdeel te zijn van een ‘kudde’ (wat een Bijbels beeld!). En geestelijke verbondenheid ervaren is volgens mij onmisbaar voor iedereen die betrokken wil zijn bij een religieuze gemeenschap. Hoe zich dat uit, en op welke manier die verbondenheid kan worden ervaren, dát is verschillend. Samen-stil-zijn: voor de één een bedreiging, voor de ander een thuiskomen. Wat verlang ik ernaar dat we ons als kerk uitstrekken om ook hierin diversiteit te zoeken én te creëren.
4 reacties
Hoi Erika, dit artikel doet me goed. Ik heb ook geen antwoord of oplossing, maar het is fijn om te weten dat er meer mensen zijn die dit zo ervaren. Het lijden hierin delen en weten dat je hier niet alleen in staat is vertroostend.
Hoi Laura,
dankjewel voor je reactie. Ik ervaar het precies zo wat jij zegt: geen oplossing of antwoord, maar de herkenning die al zo veel goed kan doen.
Veel zegen in de zoektocht!
Wat een mooi en herkenbaar bericht! Het zette me aan het denken: waardoor voel ik me in de ene kerk prettiger dan in de andere? Daar heb ik geen sluitend antwoord op, maar heb er wel wat ideeën over.
Wat helpt, is wanneer er niet de hele dienst tegen mij gepraat wordt. Dan moet ik iets, en voel ik me niet vrij om mijn eigen proces te beleven. Er is een subtiel verschil tussen (wat in veel PKN kerken gebruikelijk is) veel praten tegen de kerkgemeente, waarbij soms zelfs de liederen deel uit maken van iets dat jou wordt geleerd/verteld, en (wat in bv de RKK gebruikelijk is) vooral veel praten tegen God, en muziek om naar te luisteren, in plaats van muziek om zelf aan mee te doen. Het voordeel van dat laatste model vind ik, dat ik er ook voor kan kiezen met mijn eigen woorden tegen God te praten, en gewoon te luisteren en te ervaren, óók wanneer me dat heel ergens anders leidt dan de voorganger misschien bedoeld heeft.
In de kerk waar ik opgroeide bestond een mooie middenweg: liederen werden allemaal achter elkaar gezongen, zonder praten tussendoor – waardoor je je in jezelf/met God kunt terugtrekken en er meer ruimte is voor je beleving. Daarnaast was er altijd een (vrij lang) stil gebed, en na de preek een muzikale interpretatie van de preek of een klassiek stuk, wat helpt met ‘kauwen’/verwerken. Er zaten heel wat HBers in die kerk, geen idee of dat een gevolg of een oorzaak was van die vormen, maar prettig was het zeer zeker wel!
Dankjewel voor je uitgebreide reactie, Nienke, dat waardeer ik erg.
Heel waardevol om jouw reflecties te horen op jouw beleving van verschillende diensten en elementen in die dienst. Het zet mij ook weer aan het denken, en het inspireert. Dankje!