En ja hoor, nog een laatste ‘Wat lees ik?‘ voordat ik een blogpauze inlas; volgens mij ben ik dan weer helemaal bij qua boeken. Veel leesinspiratie!
1 – Leven met wijsheid [Jim Forest]
Al langere tijd zou ik graag eens iets van Thomas Merton lezen – tot op heden heb ik dat nog nooit gedaan. Een biografie over zijn leven leek me een mooie start. Jim Forest omschrijft in dit boek open en eerlijk het leven van Merton en neemt je mee in zijn zoektocht door het leven. Daarin ontdek je hoe in-en-in menselijk hij was, hij zijn eigen strubbelingen heeft gehad met bijvoorbeeld eenzaamheid, en zocht naar een leven met wijsheid. Inspirerend.
2 – Dietrich, mijn liefste [Amanda Barratt]
Dietrich Bonhoeffer is een bekende theoloog en inspirator voor velen. In dit boek, geschreven in romanvorm, wordt zijn verhaal verteld vanuit het perspectief van zijn onmogelijke liefde Maria. Juist doordat dit geen theologische uiteenzetting is, maar een boek geschreven in verhaalvorm, wordt je meegenomen in de moeilijke keuzes die Bonhoeffer maakte in zijn tijd: vóór recht en tegen onrecht. En welke gigantische offers hij (plus de mensen om hem heen) daarvoor heeft moeten brengen.
3 – Brieven van Ann Voskamp [Ann Voskamp]
Een dun boekje van Ann Voskamp, waarin ze brieven schrijft aan haar kinderen, aan de kerk, aan zichzelf. Zoals haar stijl is: open en kwetsbaar, eerlijk over haar zoektocht en worstelingen. Ik denk dat de inhoud van haar brieven zeer herkenbaar zal zijn voor velen – en een bemoediging.
4 – Niet te geloven [Louie Giglio]
Wat een leuk dagboek is dit, om samen met kinderen te gebruiken. Het combineert geloven in God met allerlei inzichten uit de wetenschap. Elke dag zijn er de nodige weetjes te ontdekken en wordt dit verbonden met geloven in God. Wij hebben dit dagboek met veel plezier gelezen. Soms wel wat moralistisch of met al te snelle toepassingen. Ik schreef er een uitgebreider review over, zie: Niet te geloven.
5 – In het oog, in het hart [Johanna Looijen – de Rijke]
In dit boekje werkt de auteur het idee uit van ‘Bijbelse kijktafels voor kinderen’. Het idee is dat je bijvoorbeeld elke week een Bijbeltekst centraal zet en aanleert, en dat je daar een bijpassende kijktafel bij maakt. Zodat de woorden gehoord worden en tegelijk ook visueel zijn. Ik vind dit een mooie manier om Bijbelteksten zichtbaar te maken en dicht bij kinderen te brengen, maar heb het boekje vooral doorgenomen om zelf inspiratie op te doen.
6 – De gulle boom [Shel Silverstein]
Wat een mooi prentenboek, voor kinderen, maar minstens zoveel voor volwassenen. Het verhaal gaat over een jongen en een boom. De jongen groeit op, maar de boom is en blijft een vertrouwde plek voor hem en geeft zich belangeloos – tot aan het eind. Het gaat over liefde, en ik denk dat dit boek voer kan zijn voor heel veel mooie gesprekken. Ook kunnen er mooie lijnen getrokken worden naar geloven in Jezus (dit zit niet expliciet in het boek). Het lijkt me ook mooi voor gesprekken op school.
7 – De jongen, de mol, de vos en het paard [Charles Mackesy]
Oh wat een pareltje! Dat dit boek bij duizenden verkocht is, snap ik direct. Het is een prachtig prentenboek, zó vriendelijk, zó mild, zó vol levenswijsheden. Elke pagina op zichzelf is een plaatje en biedt meer dan genoeg inspiratie om de hele dag op te kauwen. Het maakt je mild en lief en geduldig naar de mensen om je heen, maar (misschien wel vooral) ook naar jezelf. Echt iets om in huis te hebben en op een mooi plekje open neer te zetten.
8 – Samen luisteren in de stilte [Jos Douma, Anselm Grün, e.a.]
Dit boek nam ik door tijdens de veertigdagentijd. Omdat de subtitel aangaf: ‘met 40 oefeningen’ had ik verwacht dat dit boek voor elke dag een actieve opdracht zou geven om zo zelf te oefenen met lectio divina. Dit was echter niet het geval; het zijn 40 bijdragen van mensen die zelf een Bijbellezing hebben gedaan volgens lectio divina en daar een weerslag van hebben opgeschreven. In eerste instantie was ik daarover wat teleurgesteld maar gaandeweg ontdekte ik de rijkdom er in. De schrijvers die hebben bijgedragen, komen uit heel diverse kerkelijke stromingen – dat vind ik verrijkend. En het mooie is dat je de gekozen Bijbelteksten natuurlijk eerst zelf tot je kunt laten spreken voordat je leest wat het met iemand anders heeft gedaan op een bepaald moment in zijn/haar leven.
9 – De ik-fabriek [Carla van Wensen]
‘Laat je lijf en hersenen samenwerken en maak ik-kracht’, luidt de ondertitel van dit boek. En dat is precies waar dit boek bij wil helpen: leren voelen en begrijpen wat er in je lijf en hoofd gebeurd, om te komen tot een optimale ‘ik-fabriek’: een manier waarop je kind in zijn/haar kracht kan staan. Er staat veel info in dit boek, gecombineerd met opdrachten, verhalen, oefeningen, gespreksvragen, etc.
De leeftijdsindicatie die gegeven wordt, is 8-12 jaar, maar eerlijk gezegd vind ik de schrijfstijl daar niet helemaal op aangepast. Het beeld in het boek (een ‘ik-fabriek’ met 3 verdiepingen die elk een andere functie hebben) vind ik mooi gevonden. Het kan verduidelijkend werken bij kinderen (en volwassenen). Toch ben ik niet super enthousiast over dit boek; het legt mijns inziens net wat teveel nadruk op ‘maakbaarheid’. Doorheen het lezen van dit boek lijkt het soms net of de verantwoordelijkheid of je wel of niet voldoende ik-kracht hebt helemaal bij jezelf komt te liggen. Zo maakbaar is het leven volgens mij niet, en dit kan kinderen wellicht juist -precies tegengesteld aan de bedoeling van dit boek- een te grote druk laten ervaren hierin.
10 – Slapende leeuwen [Els De Wit]
Toen ik het bestaan van dit boek ontdekte, was ik zo enthousiast dat ik het snel kocht. Het is het eerste (en bij mijn weten enige) boek over uitzonderlijk hoogbegaafdheid dat in het Nederlands taalgebied verscheen. Vol nieuwsgierigheid en enthousiasme begon ik meteen met lezen. Helaas bekoelde dat enthousiasme wat te vlug. De inhoud van het boek is op zich prima. Maar de structuur van het boek is erg warrig en de schrijfstijl laat – wat mij betreft – echt te wensen over. (Mijn man had eenzelfde ervaring tijdens het lezen.) Een goede redacteur had volgens mij een wereld van verschil kunnen maken. Heel jammer, echt een gemiste kans; want dat er behoefte is aan een boek als dit, dat zeker!