Suikervrij eten – praktisch

suiker_3 Hier schreef ik over het ‘waarom’ van suikervrij eten. Maar wat als je daadwerkelijk suikervrij wilt gaan eten? Wat dan? Op welke willekeurige verpakking je ook kijkt, bijna overal zit wel suiker in. Tot in de gekste dingen. Nee: er staat lang niet altijd ‘suiker’ bij de ingrediëntenlijst. Maar suiker heeft heel veel namen.Wil je suiker vermijden, dan is het goed om die namen te kennen. (Kijk bijvoorbeeld hier voor verschillende benamingen die vaak gebruikt worden op etiketten, of download de bovenstaande suikerspiekpas.)

suiker_2Twee jaar terug begon ik heel rigoureus aan een suikervrij eetpatroon. Alle vormen van suiker bande ik zoveel mogelijk uit mijn voeding, behalve puur-natuur producten als honing en dadels. Dit was prima qua voeding, maar ik vond het wel wat lastig vol te houden (er zit zelfs suiker in voedingsmiddelen waar je het niet in zou verwachten). Hoe ik het nu doe:

  • Ik heb gezocht naar zoveel mogelijk suikervrije producten én er ook veel gevonden (brood zonder suiker, appelstroop zonder suiker, jam zonder suiker, pindakaas zonder suiker, muesli zonder suiker, (kinder)koekjes zonder suiker etc.). Er komen gelukkig steeds meer alternatieven op de markt, dus dat maakt de zoektocht een stuk eenvoudiger.
    Let op: ga niet in plaats van suiker over op producten met zoetstoffen (aspartaam, sorbitol, xylitol, etc.). Dit zijn chemische stoffen, en zeker geen goed alternatief.
  • Ik ben andere vormen van suiker wel weer gaan gebruiken, zij het met mate. Zo hebben wij altijd palmsuiker in huis (voor als mensen suiker in de koffie willen, of voor onszelf als we pannenkoeken eten bijvoorbeeld). Of agavesiroop. Deze producten zijn niet geraffineerd, en hebben een lagere glycemische index (waardoor je bloedsuikerspiegel minder stijgt en daalt).
  • Koekjes etc. maak ik zoveel mogelijk zelf. Want koekjes of taart: ik ben er dol op. Maar nu wel stukken gezonder dan een paar jaar geleden. Ik zoet het met palmsuiker of honing, óf (als ik meer tijd heb) met dadels, rozijnen, appelmoes zonder suiker of bananen.
  • En verder: in plaats van volledig suikervrij, ben ik suiker-arm gaan eten. Dat betekent dat ik op verjaardagen of in restaurants of op de thee bij anderen gerust een koekje of taartje of dessert eet mét geraffineerde suikers, én daar van geniet.
  • En tot slot, jawel, er is één product boordevol met geraffineerde suikers wat ik standaard in huis heb en ook dagelijks eet: drop. Hier heb ik nog geen goed alternatief voor gevonden. Mocht je een suggestie hiervoor hebben, laat het me weten!

Ja, suikervrij of suikerarm eten is wennen. Als je doorgaans veel suikers eet, snakt je lichaam naar suiker. En het duurt een tijdje voordat dit minder wordt. Ook moet je smaak veranderen (maar dat gebeurt op den duur echt) zodat je eten zonder geraffineerde suikers gaat waarderen. Leuke bijkomstigheid is dat je – op den duur – veel meer gaat genieten van de échte smaken van eten. Je smaak verandert, je gaat anders koken en bakken, en je proeft veel meer de pure smaak van voedingsmiddelen.

Zelf de stap zetten naar een suikervrij of suikerarm eetpatroon kan best pittig zijn. Er zijn via internet meerdere ‘cursussen’ om te leren zonder suiker te eten. Een gratis ‘week zonder suiker’, inclusief informatie en recepten, vind je hier. Zelf vond ik de boeken van Carola van Bemmelen behulpzaam. En nog meer websites met inspiratie / recepten zijn bijvoorbeeld ikeetsuikervrij (hier begint over een paar dagen een 12-daagse cursus), blijsuikervrij, en suikerwijzer. Of 2 van mijn favorieten, waar ik geregeld recepten vandaan haal: paulienvisscher en gezondlevenvanjacoline.

Leave a Reply