“Mama, daar staan allemaal vieze poppetjes. Mag ik die schoonmaken?” Die zijn voor straks, lieverd, voor bij het gezinsmoment. “Nou, maar ik vind het niet leuk als de poppetjes vies zijn.”
We maken de switch naar het Nieuwe Testament in onze gezinsmomenten. Het geboorteverhaal van Jezus uit de kleuterbijbel ‘Gods verhaal – jouw verhaal’ slaan we over, en daarom gaat het gezinsmoment van deze week over de doop van Jezus.
Dopen
Op tafel staat een tafereeltje: in een landschap staat een poppetje in het water. Daaromheen staan allemaal mensen te kijken. Allemaal vieze mensen, ze zijn besmeurd met aarde. Of eigenlijk: één schoon poppetje staat ertussen.
Als introductie op het verhaal kijken we naar dit tafereeltje. En vertellen we erbij. Het is Johannes, daar in het water. Hij praat met de mensen over God. Hij zegt dat de mensen gedoopt moeten worden; en veel mensen laten zich dopen. Eén voor één doen we de vieze duplo-poppetjes in het water. En ‘Johannes’ (c.q. Elianne of Joël – die het heerlijk vindt om met water te smeren) doopt hen. Door te dopen laat Johannes zien dat God de kracht heeft om verkeerde dingen weg te wassen.
Maar dan komt er een poppetje naar Johannes die helemaal niet vies is! Iemand die helemaal schoon is.Iemand die helemaal is zoals God het heeft bedoeld. Jezus. Johannes wil Jezus eerst niet dopen, maar Jezus zegt dat hij dit toch moet doen. En dan doopt Johannes Jezus. Als Jezus gedoopt is, klinkt de stem van God uit de hemel. En de Geest van God komt als een duif uit de hemel op Jezus neer.
Wat doet God in dit verhaal?
Aansluitend lezen we het verhaal uit de kinderbijbel. Bij de laatste bladzijde, de bladzijde waar Jezus uit het water komt en de duif uit de hemel komt, blijven we stilstaan. En we stellen Elianne de vraag: wat doet God allemaal in dit verhaal?
Dit verhaal, over de doop van Jezus, is namelijk een prachtig verhaal over de rijkdom binnenin God. Prachtig mooi komt in dit verhaal naar voren dat God in de hemel is, dat God Jezus is, dat God Geest is. Ik wil de drie-eenheid niet als een ingewikkeld dogma poneren, maar ik wil graag dat onze kinderen de rijkdom van God ontdekken uit de verhalen zelf.
En dus, zonder dat we het dogmatisch benoemen, ontdekken we samen wat God allemaal doet in dit verhaal.
Verwerking
Liedjes bij dit verhaal kon ik niet vinden. Daarom gaan we gelijk aan de slag met de verwerking. Joël mag een kleurplaat maken. En Elianne gaat aan de slag met tekenen/knippen/plakken. Het idee voor dit werkje komt uit “100 eenvoudige knutselideeën rond de Bijbel” van Sue Price. Uit een blauw vel knipt Elianne golfjes. Deze plakken we (met alleen lijm op de zijkantjes) op een gekleurd papier. Vervolgens wordt Johannes getekend en uitgeknipt, en achter het water geplakt. Daarna is Jezus aan de beurt; deze plakken we niet vast, maar maken we (achter het water) vast met een splitpen. Jezus kan zo bewegen, en nu kan Johannes Jezus dopen. Elianne tekent nog een duif, en plakt die boven Jezus. En de stem van God uit de hemel wordt gesymboliseerd door een watten-wolk.
Ik blijf het bijzonder vinden in dit verhaal, dat Jezus in óns vieze water wil afdalen. Genoeg om over na te denken naar aanleiding van dit verhaal; over wie God is, en over wat God allemaal doet. Gods verhaal is écht iets wat mensen nooit hadden kunnen bedenken.