Goede voornemens

goede_voornemensGoede voornemens. Om eerlijk te zijn, heb ik daar nooit zoveel mee gehad. En nog steeds denk ik: als je een goed voornemen hebt, kun je daar beter direct mee beginnen in plaats van wachten tot het nieuwe jaar.

Toch heeft het idee van “een nieuw jaar” ook een psychisch effect, dat valt niet te ontkennen. Het voelt als een nieuwe start, een nieuwe kans, een nieuwe uitdaging. En ja, als dat voor jou zo werkt, waarom dan niet de mogelijkheid aangrijpen om het nieuwe jaar te beginnen met plannen die je eigenlijk al langer wilde uitvoeren, maar waar je nooit toe kwam?

Dit jaar heb ik wél een goed voornemen. Ik hoop (en denk) niet dat dit voornemen alweer gaat stranden in de loop van januari 2017, maar even bikkelen zal het wel worden. Ik ga namelijk iets doen wat ik al eens eerder gedaan heb.

Suikervrij eten
Al een paar jaar eet ik zoveel mogelijk (geraffineerde) suikervrij. Vorig jaar schreef ik 2 blogs over waarom ik suikervrij eet, en hoe ik dat praktisch vorm geef. Ik merk dat dit echt beter is voor mijn gezondheid en voor mijn energieniveau. Maar afgelopen weken, of eigenlijk afgelopen maanden, is hier de klad in gekomen.

Al lange tijd ben ik heel intensief bezig met het herstellen van de 2e zwangerschap. Intensieve revalidatietrajecten volgden en zijn nog steeds in volle gang. Dit kost ontzettend veel tijd en energie, en het duurt al veel te lang naar mijn zin. De afgelopen maanden moest er noodgedwongen nog meer aandacht naar revalidatie. UWV, werkgever, ARBO, nieuwe fysiotherapeut, nieuwe trainingen, oefeningen, etc.etc. Ik vond het moeilijk hier steeds weer de motivatie voor te vinden.

Emo-eten
En toen gebeurde het: iets waar ik meestal vrij goed tegen bestand ben. Ik begon met “emo-eten”. Eten, niet vanwege honger, maar vanwege ‘lekker’, of vanwege ‘beloning’, of vanwege ‘honger naar zoet’.

Langzaam maar zeker belandde ik in de vicieuze cirkel van suiker eten. Vaak was ik zó uitgeput en moe. En als ik dan alles had gegeven, en de kindjes even in bed lagen en ik even tijd voor mezelf had, dan vond ik dat ik wel een beloning had verdiend. Dan nam ik even “mijn momentje”: een kop thee, iets boordevol suiker (chocolade of koek), en even in alle rust genieten op de bank.

Begrijp me goed: met het hele idee heb ik totaal geen moeite. Na zoveel inspanning en geven, ben ik er groot voorstander van om daarna een oplaad-moment te nemen. Prima gedachte. Maar ik pakte het op een manier aan, die me alleen maar van de wal in de sloot hielp.

Suiker eten is een vicieuze cirkel:
Je bent moe.
Gevolg: je eet suiker om je even wat energieker te voelen.
Resultaat: je bent nóg vermoeider door de snelle stijging en daling van je bloedsuikerspiegel.

De cirkel doorbreken
Ik wist het, dat ik mezelf zo niet hielp, en toch deed ik het. Begin je met suiker eten, dan vraagt je lichaam steeds maar weer en steeds maar meer om suiker. Ten minste: mijn lichaam wel. Ik merkte dat de inhoud van onze keukenkastjes langzaam maar zeker veranderde. Ik merkte dat er meer dingen in huis kwamen die ik juist altijd bewust meed. Ik merkte dat ik de ‘suiker-momentjes’ echt nodig kreeg.

En dat wil ik niet meer. Ik merk dat ik er alleen maar beroerder van word, nog veel vermoeider word dan ik al was, en dat ook de kindjes steeds meer zin in zoet krijgen (iets wat ik juist graag wil reguleren). Bij suikervrij eten (of suikerarm, wat ik eigenlijk doe) werkt het niet om het maar half-half te doen, is mijn ervaring. En daarom: een nieuw jaar, een hernieuwde start! Dag suiker, hallo 2017!

Hoe?
Begin januari zal het weer even afkicken worden. Ik zal weer even moeten zoeken om in mijn oude patroon van suikerarm eten te komen. Maar ik weet hoe het moet, en ik weet waar ik het voor doe, dus het komt vast goed.

Voor het gemak heb ik manlief gevraagd om voor een paar weken ook even geen suikerproducten in huis te halen (hij eet wel suikerproducten, zij het met mate). Verder ga ik zorgen dat ik standaard weer vijgen, abrikozen, en noten op voorraad heb. En om de overgang iets soepeler te laten verlopen: ik heb nog een chocoladereep van 99% cacao in de kast liggen 😀 Kan ik toch nog een stukje chocolade blijven eten 😉

Tips
Hebben jullie goede voornemens voor het nieuwe jaar? Mocht je een tip nodig hebben: vanaf 2 januari starten er maar liefst 2 cursussen om bewust met suiker om te leren gaan: Voedzo en Miss Natural.

Ik wens jullie een heel mooi 2017! Santé!

Leave a Reply